Velkommen

I FDF møder vi børn og unge med fantasi, fællesskab og en kristen holdning til livet. Vores kerneaktiviteter er bl.a. friluftsliv, musik og leg.

En god start på en ny FDF sæson

14.08.2017

Vi startede den nye FDF sæson med start-op møde i Gerner Salen. Vi så billeder fra vores sommerlejre og fik taget årets kredsbillede.  De ugentlige møder startet fra den 21. august.

Sommerlejr-Fredag 2016

Så blev det sidste dag på sommerlejr 2016, Markedsdag. Efter

Sommerlejr 2016-Torsdag

Torsdag var en dejlig afslappende dag efter den lange vandretur onsdag. Dagen var blevet udskudt med en time. Dog var det kun lederne der kunne sove så længe, tumlingene var allerede igang kl. 8. Efter en lidt sen morgenmad var der lidt forskellige aktiviteter indtil frokost. Op ad dagen ankom flere forældre for at hjælpe til med rengøring og aftensmad. Saft og kage blev efterfulgt af en eftermiddag, med nogle forskellige aktiviteter inklusive fælles rundbold. Burgere var menuen om aftenen. Så var der lejrbål, hvorefter at tumlingene skulle i seng, for at være klar til markedsdag.

Sommerlejr 2016-Onsdag

Så blev det tid til at stå op igen, til spændende og udfordrende dag. I dag skulle alle tumlingene (og lederene) ud på en lang vandre tur. Det var blevet vandredag. Efter en solid morgenmad begav hele lejren sig ud på tur. De mindste tumlinge fra 0.klasse skulle ud og vandre 5 km, 1.klasse mindst 8 km, 2.klasse 10 km! Vejret gav nogle udfordringer, men det bed ikke på de seje FDFere fra Birkerød. Efter 5 km march fandt vi ly i et børne natur center midt i skoven. Der blev frokost serveret, og 0.klasse blev hentet i bil og kørt hjem til lejren. Resten af tumlingene og lederne fortsatte videre gennem skoven til vi nåede 8 km hvor et par 1.klasse blev afhentet. Til sidst var der kun nogle få 1.klasser og alle 2.klasser der skulle gå de sidste 2 km. Da alle så kom hjem efter en lang march skulle de så i bad. Så blev det aftensmad tid med en dessert, medbragt af Christina og Thomas, som også var med under lejrbålet. Soveposen kaldte og man fik lov til at sove helt til kl. 8.00 næste morgen.

Sommerlejr 2016-Tirsdag

I dag skulle vi en tur til bondealderen. Efter en god solid morgenmad og pakkede vores tasker med vand og regntøj. Derefter tog vi toget mod Lyngby og satte kursen mod frilandsmuseet. Ved ankomsten fandt vi frokost frem og fik fyldt maverne op igen. Herefter brugte vi et par timer på at gå rundt og kigge på alle mulige ting. Der blev kigget på heste, får geder og andre dyr, samt gamle huse. Det var rigtigt sjovt at se alle de gamle ting og sager fra middel/bondealderen. Desværre var der ingen frugtbod i dag, men det var ingen udfordring. Lejrbanken var fulgt med og det var muligt at købe store is, eller en lille ting til at mindes turen.

Efter alt dette drog vi hjem igen til Lyngbyborg for at spise lækker aftensmad

Sommerlejr 2016-Mandag

I dag vågnede vi og skyndte os ud og hejse flaget op. Hvor vi derefter som altid fik lidt mad i maven. Vi tog derefter tidsmaskinen tilbage til middelalderen. Vi skulle alle sammen jo optages som riddere! For at blive ridder skal man igennem en række prøver. Vi jagtede vildsvin, løb igennem forhindrings baner, Kæmpede med sværd, deltog i ringridning, stjal nøgler fra en vagt og hjalp den lokale troldmand. Efter alle de prøvelser, måtte vi have noget mere mad i maven, derfor gik vi straks ind til forkost. Da vi var blevet godt fyldt op, var det tid til dystedag! Alle fik en farve: gul eller rød. Så skulle alle finde en modstander med en anden farve, som de skulle dyste imod. De skulle dyste i mange forskellige slags udfordringer, så mange så det ville tage for lang tid at skrive her. Så nået vi til sidst til aftensmaden, hvor vi derefter holdt lejrbål igen. Så gik vi alle i seng og glædede os til at vi skulle på frilandsmuseet næste dag.

Sommerlejr 2016-Søndag

I idag, da vi vågende skulle vi rejse flaget op, bagefter gik vi ind og spiste morgenmad. Da vi var færdig med at spise, skulle vi holde andagt. Ingrid læste en historie op om Johannes Larsson. Efter det skulle vi lave rengøring over hele huset. Da vi var færdig med rengøring, begyndte vi med værksteddagen. Vi havde forskellige værksteder, man kunne lave pels punge, sværd/økse, skjold, tin amuletter, bålmad, filte tasker, smykker, både og knob(abehånd osv.). Dagen gik på at at lave værksted heledagen. Vi nået til aftensmaden, og da vi færdig gik vi til lejerbål. Vi gik i seng og glædes og til endnu en dag.

Sommerlejr 2016-Lørdag

I dag mødte vi på Birkerød station kl. 10.00. Først skulle vi sige sige farvel forældrene, hvorefter vi tog toget mod Allerød. Vi skulle vente lidt på bussen på Allerød station - det tog dog ikke lang tid før den kom, og vi tog imod allerødmusikskole, hvor vi gik vi stod af og gik 1,3 km til vores lejr, som hedder Lyngbyborg. Da vi kom frem, skulle vi vide hvor vi skulle sove, så Ingrid læste sovegrupperne op. Efter sengene var blevet redt, var det frokosttid, og vi blev delt op i fire bordhold: 'stenalderen,' 'vikingetiden,' 'middelalderen' og 'kolonitiden.' Senere skulle vi starte på vores tidsaldertema ved at gå igennem en tidsmaskine, for at komme til stenalderen. I stenalderen legede vi nogle lege for at blive dygtige stenaldermennesker og lære hyttens grund at kende. Det blev godt varmt, så efter vi havde leget stod den på vandkamp. Så var det tid til aftensmaden, og efter vi havde spist og vasket op, blev flaget taget ned. Så holdt vi lejrbål, og dagen sluttede med, at vi rejste tilbage til nutiden for at kunne sove i vores egne soveposer!